Bramy uchylne – popularne rozwiązanie

Kategoria: Blog

samochód wjeżdżający do garażu

Bramy garażowe uchylne są jednymi z bardziej popularnych rozwiązań na rynku. Technicznie rzecz biorąc, są wypadkową pomiędzy bramami uchylnymi a segmentowymi i roletowymi. Ich zasada działania jest prosta: skrzydło bramy wahadłowo unoszone jest do góry i w pozycji poziomej wsuwa się pod sufit, odsłaniając dostęp do wnętrza garażu. Mechanizm podnoszenia oparty jest na pracy zespołu sprężyn, które unoszą bramę w specjalnie skonstruowanych prowadnicach. Dzięki takiemu systemowi zyskuje się przestrzeń podjazdu potrzebną dotychczas do otwarcia bramy rozwiernej. Bramy uchylne są również dobrą alternatywą dla bram segmentowych i roletowych, ponieważ nie wymagają instalowania napędów elektrycznych, przez co są tańsze w zakupie i eksploatacji, ale łatwo da się je zautomatyzować w przyszłości. Zbudowane najczęściej z blachy trapezowej, są proste w obsłudze i konserwacji oraz polecane do wolnostojących pomieszczeń. Można je również dosyć łatwo docieplić.

Brama uchylna – jak zainstalować?

Bramy uchylne mają jeszcze jedną, dosyć istotną zaletę: poprzez prostotę swej konstrukcji są również łatwe w montażu, a czynność tę można wykonać samodzielnie. Jak zatem zamontować taką bramę? Podpowiadamy w dużym skrócie główne czynności podczas montażu bram uchylnych.

Przede wszystkim potrzebujemy zarezerwować przestrzeń pod zakres operowania bramy, wolną od rur czy instalacji. Następnie sprawdzamy otwór, w którym zamontujemy bramę pod względem jego wymiarów. Ościeżnica powinna się mieścić w nim tak, aby można było bez problemu wypoziomować i wyrównać w pionie bramę w przestrzeni otworu – zalecane jest zostawienie przestrzeni ok. 0,5 – 1 cm. Jeżeli prowadnice nie będą prostopadle do nadproża bramy, skrzydło będzie trzeć o ościeżnicę, ale dopuszczalna jest korekta, jeśli umożliwi to płynny obrót bramy. Potem trzeba zaklinować ościeżnicę w narożnikach i przy pomocy uchwytów przytwierdzić do ściany. Powstałe szczeliny wypełnić pianką uszczelniającą. Następnym krokiem będzie montaż prowadnic poziomych, które wymagają uprzedniego podparcia na drewnianych kołkach tak, aby można je było odpowiednio wyrównać. Po przewierceniu mechanizmu nadchodzi czas na montaż skrzydła, sprawdzenie poprawności wykonania pracy i regulacja zakresu działania mechanizmu. Sprężyny dobrze jest ustawić tak, aby przy niewielkim wysiłku można było bramę otworzyć i aby sama nie opadła. Regulacje tę można przeprowadzić tylko i wyłącznie wtedy, gdy brama jest w pełni otwarta
i zabezpieczona przed niekontrolowanym zamknięciem. Wreszcie – montuje się wyposażenie dodatkowe, np. klamki, zabezpieczenia mechanizmów itp. Instalacja taka nie powinna nastręczyć nam trudności, o ile oczywiście będziemy przestrzegali zaleceń producenta i podążali w czynnościach zgodnie z instrukcją montażu. Jeśli nie czujemy się jednak kompetentni w tej dziedzinie, należy przy zakupie poprosić o pomoc w założeniu bramy.